Saturday 22 June 2013

# DATANG BALIK #

               Setelah sekian lama,'im back'........ dah berhabok dah blog barulah nak sibuk update.... Tahun 2013 dah sampai pertengahan tahun dah pun......bermacam-macam kejadian dah berlaku dalam hidup aku.... Ada suka ada sadis nya hidup ini........ Tapi aku rasa ek memang la ini tahun aku n si dia.... InsyaAllah... Tapi bukan aku mention pasal perkahwinan ok....Asal cakap macam tu jer 'kompom' arr org pikiq dok nak kawen jerr....
               Nak dipendekkan cerita la, tahun 2013 sesungguhnya Tahun Rezeki kepada aku.....juga kepada si dia...InsyaAllah.... Bermulanya 2 Januari 2013,aku dah bergelar 'student' balik.... Aku dapat tawaran untuk sambung study balik & naik pangkat(KPSL).... Alhamdulillah atas rezeki yang Allah telah kurniakan... Walaupun terdapat banyak rintangan khasnya masalah kewangan,aku try jugak nak jadi student....... Tanggal 2 Januari 2013,aku bergelar STUDENT kepada KOLEJ KESIHATAN AWAM KUCHING yang memerlukan aku untuk mempelajari bidang Diploma Kesihatan Persekitaran..... Walaupun just diploma,tapi aku bersyukur sebab KPSL... Insyaallah lepas jer belajar nie aku dapat lah jawatan sebagai PENOLONG PEGAWAI KESIHATAN PERSEKITARAN ataupun nama glamournya 'Inspektor Kesihatan' .... 

KOLEJ KESIHATAN AWAM KUCHING(KKAK)


                 Ada orang yang pernah dengar & ada pulak yang tak pernah dengar pasal kolej nie....... Aku sendirik pun tak tahu kewujudan kolej ni kalau tak dari kawan aku yang belajar kat kolej nie..... Kolej nie adalah Kolej Kerajaan tajaan Kementerian Kesihatan Malaysia.... Kalau yang minah2 nurse,yang tukang check patient tu (Penolong Pegawai Perubatan), Juruteknologi Makmal dan sebagainya kat Kuching nie diarong belajar kat KOLEJ KESIHATAN AWAM BERSEKUTU kat Puncak Borneo sana.....

                 Dapat jer tawaran tu,terdetik jugak hati aku,Allah dah kabulkan permintaan aku,aku bila lah pulak nak tunaikan kewajipan dia ek???? issshhh2.... Alhamdulillah,setakat nie aku sedikit demi sedikit belajar untuk mentaati ajaranmu tuhanku yang satu,ALLAH....Hari pertama masa pendaftaran aku masih ingat lagi... Bahagianya muka mak dan bapak bila anak nya hampir menuju kejayaan....Bukan senang la org nak dpt tawaran belajar kat sini....Hanya orang yang bertuah saje ok... Sebab banyak tapisan perlu dilalui...tawaran dari SPA la katakan.... Perlu pulak kena 'interview' pihak government nie....
                 Nak dijadikan cerita aku mendaftarlah di kolej tu..... Siap pakai baju kurung lagik.....kan mesti sopan kan...hehehe..... Aku pakai baju kurung & tudung 'colour' maroone...... Baju tu kira baju bertuah aku,sebabnya aku interview dulu pun guna baju tu jugak...hehehe...Sampai jer kat sana, aku disambut oleh seorang budak lelaki bernama EPI..... dia student untuk PEMBANTU KESIHATAN AWAM.... aik,sama nama dengan aku pulak kan...epi....hehehe...Aku pergilah mendaftar dengan 'kazen' aku si Azihat..... Dia pun dapat jugak tawaran nie.... Time ni aku rasa orang paling excited la mak n aunty aku,mak si Azihat nie..... Love u mak n mak anjang..... Bapak cool jer tapi dialah Bapak paling terbaik kat dunia... Ada wajah kebahagiaan,ketenangan dan bangga bila dia dapat tahu aku dapat sambung study balik...
                  Betapa sedihnya aku bila start jaoh balik dr family... Dulu waktu kat sekolah asrama jer,,,,tu pun last tahun 2005... Rasa nak menangis tapi dah besa siot..malu la.... Masuk jer dewan pendaftaran yang merupakan dewan kuliah aku,"WOW!!!! cantik la dewan nie.... penuh jer dengan LELAKI...hahahhaaa....." Time tu aku terus ingat kan diri,aik,jangan nak mengada2 ek....Datang just nak belajar,bukan sibuk carik lelaki..... Lagipun,saya dah ada yang PUNYA....heehhe.... Mana tak nya,kolej ni kalau diikutkan bidang kerjanya memang banyak lelaki....sebab harus travelling dan merupakan polis untuk KKM.... Dalam kolej ni ada 2 'course'... Satu untuk course Diploma Kesihatan Persekitaran(Inspektor Kesihatan) yang minoriti jer student perempuan..... & satu course lagi intuk Sijil Pembantu Kesihatan Awam(SPKA) yang nanti bila dah kerja merupakan pembantu untuk Inspektor Kesihatan.Kat SPKA memang langsung takder perempuan..... So,kat kolej tu kiranya perempuan hanya 20% jer......
                    Hari pertama pendaftaran,sedih siot bila berpisah dengan family...... Aku masih ingat muka mak  n bapak sedih jer bila aku naik bas nak ikut orientasi kolej ni..... "Mak & Bapak,aku akan bahagiakan kitak duak mak,dunia dan akhirat..... aminnn..... "Lepas jer pendaftaran kelas,kami disuruh la kemas2 n packing sebab nak pergi Lundu untuk orientasi...... Jauh betul la nak orientasi...Kat sana seminggu kena ragging habis habisan dengan senior......Dah la hp & tablet semua kena ambik sbb tak boleh bergaul dengan dunia luar. Rasa nak give up pun ada jugak bila dah time orientasi tu..... Tapi dipikir balik,bnyak usaha dah aku lakukan untuk sampai ke tahap ni,takkan nak give up macam tu jer kan....
                     Habis jer seminggu orientasi,kami balik kolej dan memulakan sesi pembelajaran kat sana...... Aku dalam kelas DKP17/Amb Jan... kelas aku ada 163 orang......38 jer perempuan...yang selebihnya pulak lelaki..... Banyak kan??Aku ada bestfriend, Arni n roomates yg awesome kat kolej......  Kat kolej & kat kelas memang banyak budak lelaki....  & ada seorang budak lelaki, Mr A, dia suka kat aku start dari minggu orientasi lagik.. Punyalah awal minat,aiyoo... Aku tak kenal sangat pun lelaki masa tu kecuali yang sama kumpulan aku je Mr A memang baik,aku rapat dengan dia & geng dia kat kolej... Tapi cukuplah sekadar rapat,sebab aku tahu aku sayang & cinta Mohd Izwan B Hamran saja... Walaubagaimanapun, mid sem aku & Mr A sama2 gagal 4 peljaran daripada 8 pelajaran.... Punyalah frust aku masa tu.... Aku struggle 4 final.... Dan akhirnya aku pun dapat lulus dan naik ke sem yang seterusnya yang akan start balik 1 Julai nie..... Alhamdulillah..... Orang yang paling happy dapat berita nie mestilah parent n the special one, MR Boyfriend,Mohd Izwan Bin Hamran... Tapi,kesian pulak Mr A, tersangkut sebab final kimia dia failed.... Tulah,dah pesan banyak kali,jangan main2.....
                          1 Julai 2013 bakal bermulanya semester baru... Aku berharap aku akan berterusan berjaya menghadapi ujian dan rintangan sepanjang berada di kolej dan alam maya ini...... Nasiblah bestfriend ku pun lulus sama & dpt naik sem lagi......


TAHUN BERTUAH UNTUK SI DIA

                          Alhamdulillah,berkat kesabaran dan usaha yang berterusan,akhirnya Mr Boyfriend dapat tawaran temuduga bagi Pegawai Penjara....... Sekarang nie dia tengah dok tunggu result interview dia yang keluar 1 Julai nie....... Mudah-mudahan dipermudahkan segala nya..... aminnn..... Semoga itulah rezeki dia dan aku memohon kepada mu Allah permurahkan lah reeki Mohd Izwan kerana dia merupakan tonggak keluarga.....Semoga ada lagi berita gembira buat sang kekasih.... Aminn.....

HARAPAN TINGGI

                               Aku memohon ke Hadrat-Mu ya Allah,semoga dipermudahkan segala cabaran dan dugaan... Semoga aku tabah mengharungi dugaan dari Mu ya Allah... Sesungguhnya kepadaMu lah aku memohon pertolongan..... Amin.... Semoga keluarga ku dilimpahkan rezeki,sihat tubuh badan supaya dapa beramal kepada Mu....Sesungguh nya aku bersyukur di atas kurniaanMu selama ini yang telah memberikan ku kesempatan dan peluang sehingga ke tahap ini..... Akan ku gunakan peluang yang ada ini dengan sebaik-baik nya.....
Thanks Sayang...... love u....


0 comments:

Post a Comment